Et orgel blir til

Begynnelsen

Kirkelig fellesråd utlyser anbudskonkurransen på www.doffin.no, og oppnevner sin egen konsulent. I samråd med konsulenten utarbeides en disposisjon (opptegnelse over ønskede stemmer), som sendes til et utvalg orgelbyggere sammen med anbudsinnbydelse.


Hos Ryde & Berg studeres anbudspapirene, og Jan Ryde foretar en befaring i kirken/salen hvis han ikke har besøk stedet tidligere. Anbudet utarbeides og sendes fellesrådet eller annen oppgitt adressat innenfor tidsfristen. Anbudet inneholder ofte flere disposisjonsforslag, tilpasset forskjellige prisnivåer og stilretninger.
Når Ryde & Berg har fått oppdraget skrives kontrakt.  Arkitekt Ulf Oldæus utarbeider et fasadeforslag og Jan Ryde foretar akustiske beregninger.


Tegnebord

konstruktoer
Konstruktøren har mottatt tegninger av fasaden fra arkitekten og mensurliste fra Jan Ryde. Mensurlisten er et skjema over alle stemmer, med nøyaktige dimensjoner for hver pipe. Ut fra dette materialet begynner konstruksjonsarbeidet.
Hvert kirkerom byr på spesielle utfordringer med hensyn til bredde, dybde og høyde. Ofte er det begrenset disponibelt plass som er den største utfordringen når det gjelder konstruksjon og utarbeidelse av endelig disposisjon. Orgelhuset, innvendige kanaler og belgsystem tegnes i målestokk 1:10. Vindladene (kassene som pipeverket står på) i 1:1. Man er nå inne i en svært krevende del av orgelets utforming. I en løpende prosess er det mange hensyn som skal tas i forhold til plassering av for eksempel registermekanikken. Til enhver tid streber man etter den enkle løsningen, som ofte er den beste.


Pipeverk

intonasjonNår pipene ankommer verkstedet måles de opp og tilpasses pipebrettet. En del av den klanglige tilpassingen foregår i intonasjonsverkstedet. Pipene får riktig oppsnitt i forhold til mensur (pipens diameter i forhold til lengde) og vindtrykk. Den aktuelle kirkens akustiske forhold er avgjørende for hvordan klangen utformes. Orgelets endelige klang utformes i kirkerommet.

 

 

 

 

 


Fra tegning til ferdig instrument

Når tegningene er klare, starter orgelbyggerne produksjonen av:

Orgelhus:

3 personer

Vindlader:

2 personer

Trepiper:

2 personer

Mekanikk:

1-2 personer

Belger, kanaler og viftekasse:

1 person

Spillebord:

1 person


De fleste orglene bygges i furu, som så males /laseres. Ryde & Berg tar alltid hensyn til hver kirkes unike interiør. Dette kan medføre at instrumentet bygges i eik eller bjørk, som så oljes. Et godt eksempel på dette er orglet som er bygget til å stå i det åpne, lyse kirkerommet i den moderne Stokka kirke i Stavanger. Instrumentet er laget i bjørk, og er bare oljet. Orgelet bygges i seksjoner for enklere transport og montering. Så mye elektronikk som mulig monteres i orgelbyggeriet.


Montasje

Det tar som regel to personer 2-3 uker å montere et mellomstort orgel (20 - 25 stemmer). Instrumentet blir deretter malt. Konsulenten blir informert av orgelbyggeren under produksjonens forskjellige faser. Under intonasjonsperioden i kirken foretar konsulenten prøvespill, og godkjenner instrumentet når arbeidet er sluttført.

Og da er tiden inne til å fastsette dato for innvielsen av et nytt orgel

Se bilder fra byggeprosessen under. Klikk på miniatyrene for store bilder.

Kontakt oss

Tlf:   69 36 08 80 
Fax: 69 36 08 88
e-post: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Besøk

Kontor og Verksted
Krosneslund 29 A
1621 Gressvik

Post

Ryde og Berg Orgelbyggeri AS
Postboks 75
N-1620 Gressvik, Norge

Webdesign: Braign