53 stemmer
Domorganist Kåre Nordstoga skriver:
«Orgelbygging er på mange måter et nådeløst kunsthåndverk, hvor hver minste detalj er viktig for helheten, og hvor resultatet er underlagt ufravikelige akustiske naturlover. Teknologien er like avansert som ved flybygging, samtidig som moderne teknologi ikke er relevant for dette håndverket. Klangen i et orgel er naturlig, ikke elektrisk eller digitalt manipulert.»«Hovedorgelet i Oslo domkirke har en påfallende varm og vokal klang. Både labialverk og rørverk har dessuten et uttrykkspotensial som en organist bare kan drømme om. Orgelklangen oppleves som uvanlig fleksibel, noe som særlig kommer til uttrykk i samspill med kor, menighetssang og instrumenter. For øvrig har orgelet en stilistisk personlighet som kommuniserer med store deler av orgellitteraturen.»
I forbindelse med innvielsen av orgelet sa Olivier Latry, organist i Notre Dame, Paris, til Vårt Land:
«Et musikalsk instrument. Det er laget for kirken – lyder ikke for høyt, ikke for lavt. Kort og godt – perfekt!»«Grunnstemmene synger, det er i det hele tatt et syngende instrument. Vi kan kjenne igjen det typisk skandinaviske i rørstemmene – det klinger godt for musikk la oss si av Bach og Buxtehude. Samtidig tar orgelet utmerket vare på de franske mestrenes orgelspråk, f.eks. Dandrieu. –Dette er et annerledes orgel. Et orgel med sjel og stor personlighet.»
Olivier Latry hevder at det er grunn til å tenke over om ikke Oslo-orgelet er veien å følge når det gjelder fremtidig orgelbygging.
Traktur: mekanisk
Registratur: mekanisk + elektrisk med RBSetzer
Manualomfang: C - a'''
Pedalomfang: C - f'
Kopler: II/I, III/I, III/II, I/P, II/P, III/P, III4'/P
Konsulenter: Hans Fagius, Kåre Nordstoga, Terje Kvam